niedziela, 26 sierpnia 2012

Jak zrobić dobry rosół [PRZEPIS domowy]

Jak ugotować pyszny rosół? To pytanie, które zadałem sobie wiele lat temu, gdy postanowiłem samodzielnie ugotować rosół. Mój pierwszy rosół nie był skomplikowany, bo użyłem do niego... kostki rosołowej i makaronu. Szybko zrozumiałem jednak, że moje dzieło jest raczej wątpliwej jakości. Wtedy podpatrzyłem, jakie czary nad garnkiem wyczynia moja rodzicielka, która za gotowanie rosołu bierze się w każdą niedzielę już od wczesnego ranka!

Najlepszy rosół to...


Moim zdaniem taki, który nie jest zbyt tłusty, jest treściwy w smaku, nie za słony i taki, w który nie pakujemy kilograma makaronu, tylko niewielką ilość, by nie przyćmić esencji smaku wspaniałego wywaru.

A oto mój przepis na rosół drobiowo-wołowy [PROSTY i NAJLEPSZY!]

Składniki: porcja mięsa drobiowego (ja zwykle kupuję piersi z kurczaka i kroję na mniejsze kawałki), porcja mięsa wołowego (podobnie, kawał dobrej jakości mięcha kroję na mniejsze części), warzywa (seler, pietruszka, marchew, por i... cebula!), jedna kostka rosołowa, cieniutki makaron.

Rosół - sposób przyrządzenia:

1. Najpierw gotuję wodę. Gdy zacznie bulgotać, wrzucam wpierw kawałki mięsa i daję im kilka minut na "przyzwyczajenie" do temperatury.

2. Do wywaru dodaję warzywa. Wszystkie prócz cebulki, bo tę tnę na plastry i układam je na dnie starego garnka, który stawiam na gazie - cebulkę można też wsadzić bezpośrednio do palnika z gazem lub na płytę grzewczą, jeśli mamy. Gdy wyczuwam już, że cebulka delikatnie się przypala, wrzucam ją (dosłownie kilka plastrów dla smaku) do wywaru w garnku. Do tego dokładam kostkę rosołową i wszystko dokładnie mieszam. Całości pozwalam gotować się na delikatnym ogniu co najmniej kilkadziesiąt minut. W razie potrzeby, doprawiam solą, pieprzem, zielem angielskim i ew. liściem laurowym.

3. W tym czasie przygotowuję już sobie makaron, który zanim rosół ugotuje się do końca, leży już nieco wystygły i dokładnie odcedzony na sitku.

4. Gdy smak rosołowego wywaru spełnia moje kryteria, wlewam go delikatnie do wcześniej przygotowanych niewielkich miseczek, w których znajduje się już makaron posypany zieloną pietruszką.

W razie, gdyby wydawało nam się, że rosół jest zbyt tłusty, możemy dodać do niego odpowiednią ilość wody i gotować kilka minut dłużej. Tłusty jednak nie będzie, jeśli oddzieliliśmy od mięsa tłuszcz!

Mam nadzieję, że mój przepis będzie Wam przydatny. To naprawdę prosty sposób na ugotowanie pysznego rosołu. Smacznego! :-)

Jeśli znacie inne przepisy, wrzućcie je w komentarze, chętnie wypróbuję!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz